Als hoofdregel geldt in Nederland een verjaringstermijn van 20 jaar. Hierop kent de wet een aantal uitzonderingen. Voor zakelijke klanten is de verjaringstermijn in beginsel 5 jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden.
Dus na de betalingstermijn op de factuur van bijvoorbeeld 14 of 30 dagen. De 5 jarige verjaringstermijn geldt ook bij facturen aan consumenten als het om dienstverlening gaat (bijvoorbeeld advies vragen aan een hypotheekadviseur of het inschakelen van een makelaar bij verkoop van een woning). Bij verkoop van een product (een consumptiegoed, zoals voedsel of een televisie) aan een consument is de verjaringstermijn 2 jaar. Deze 2 laatste situaties noemen we consumentenkoop. Dit is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper.
Je kunt de verjaringstermijn verlengen door deze te stuiten. Hierdoor gaat de verjaringstermijn opnieuw in. Door je debiteur er, voor afloop van de verjaringstermijn, aan te herinneren dat je een vordering op hem hebt, wordt de verjaring gestuit. Dit doe je schriftelijk via een betalingsherinnering of aanmaning. En dan nog het liefst aangetekend om later eventueel te kunnen bewijzen dat je debiteur tijdig de brief ontvangen heeft. Het uitbrengen van een dagvaarding is ook een manier om de verjaring te stuiten. Als een debiteur de vordering erkent (door bijvoorbeeld om uitstel te vragen of door een deelbetaling te doen), gaat de verjaringstermijn ook opnieuw lopen.
Wil je meer weten over het stuiten of incasseren van oude vorderingen? Neem contact op met KLANT incasso & debiteurenbeheer.