Mkb kan late betalingen nog 3 maanden melden bij ACM

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) kunnen nog vier maanden melding maken van te late betalingen. Dit kan volledig anoniem bij het tijdelijke Meldpunt Achterstallige Betalingen, dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in januari 2021 heeft opgezet op verzoek van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. In januari 2022 moet onder andere uit de resultaten van het Meldpunt blijken of het nuttig en nodig is om een permanente toezichthouder in te stellen die in de gaten houdt of grote bedrijven het mkb op tijd betalen.

Grote bedrijven kunnen nu nog een maximale betaaltermijn van 60 dagen afspreken om hun mkb-leveranciers te betalen. Die termijn moet verkort worden naar 30 dagen. Dit staat in het wetsvoorstel dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), mede namens minister Sander Dekker (Rechtsbescherming), in maart 2021 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Grote bedrijven betalen mkb-leveranciers steeds later

In juni 2020 stuurde het kabinet de evaluatie van de Wet betaaltermijnen grote bedrijven naar de Tweede Kamer. Daaruit blijkt: kleine en middelgrote ondernemers die aan het grootbedrijf leveren, moeten gemiddeld steeds langer wachten tot hun factuur wordt voldaan. Ook blijkt dat de betaaltermijn regelmatig door het grootbedrijf wordt bepaald en in sommige gevallen zelfs zonder overleg wordt verlengd. Veel ondernemers komen in de knel als ze lang op hun geld moeten wachten.

Naast wet ook vaste toezichthouder nodig?

Uit de evaluatie Wet betaaltermijnen grote bedrijven bleek ook dat mkb-ondernemers zich beperkt voelen om het nakomen van de betaalafspraken zelf af te dwingen. Een onafhankelijke toezichthouder kan dit probleem wegnemen, bijvoorbeeld door signalen van meerdere mkb-ondernemers te bundelen en sancties op te leggen. Eerst is het goed om te onderzoeken óf mkb’ers late betalingen melden, en hoe groot het probleem is van late betalingen. Daarom heeft het kabinet de ACM gevraagd om vanaf 26 januari 2021 gedurende één jaar anoniem meldingen te registeren van mkb’ers die te laat betaald worden.

Hoe werkt het Meldpunt?

Op 26 januari 2021 is het Meldpunt Achterstallige Betalingen geopend. De ACM registreert gedurende één jaar anoniem meldingen van mkb’ers over grote ondernemingen die te laat betalen. Mkb’ers kunnen op de website van de ACM een melding doen door een online formulier in te vullen. In dit formulier kan de mkb-onderneming aangeven welk groot bedrijf te laat betaalt, om welk factuurbedrag het gaat en hoe lang de daadwerkelijke betaling duurt. Hierbij is het niet nodig om naam, adres of bedrijfsnaam te vermelden.

Bron: Rijksoverheid.nl

Verhuurders gebruiken op grote schaal ongeldige opzegtermijnen

Verhuurders gebruiken op grote schaal ongeldige opzegtermijnen in tijdelijke huurcontracten. Ze eisen dat nieuwe huurders minimaal zes of twaalf maanden huur betalen, ook als ze eerder weg willen. Deze minimale huurtermijn, die niet rechtsgeldig is, leidt tot extra onzekerheid en verwarring bij huurders in een toch al overspannen woningmarkt. Dat meldt De Volkskrant op basis van een inventarisatie onder ruim driehonderd huurders van tijdelijke woningen.

Ruim honderd huurders deden melding van zo’n omstreden constructie. De krant heeft enkele contracten opgevraagd en aan deskundigen voorgelegd. Zij stellen dat de opzegtermijnen in de contracten niet rechtsgeldig zijn.

Maand opzegtermijn

De huurder hoeft zich dus niet aan zo’n clausule te houden en mag het contract gewoon met een maand opzegtermijn beëindigen, zegt hoofddocent huurrecht Jaap Dammingh van de Radboud Universiteit na bestudering van de contracten. Van zo’n formulering kan wel een afschrikwekkende werking uitgaan, zegt hij. Dammingh adviseert huurders zich goed te laten informeren over hun rechten.

Bron: ANP MediaWatch / Volkskrant

Bedrieglijke adverteerders van slotenmakers aangepakt door ACM

Twee online advertentiebedrijven misleidden mensen die zochten naar een slotenmaker of andere spoeddienst. Met enorm veel websites gooiden zij een net uit om naar consumenten te vissen die vlug een deur geopend moesten hebben - bijvoorbeeld omdat ze zichzelf hadden buitengesloten. Die websites beloofden dat je een gecertificeerde, lokale ondernemer zou inhuren, maar dat klopte niet altijd.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zag dat klanten met een onbetrouwbare partij te maken konden krijgen. Daarom heeft de waakhond de twee adverteerders gedwongen om te stoppen. 

'De consument die zichzelf heeft buitengesloten of die een verstopt toilet heeft, gaat online op zoek naar een snelle en betrouwbare oplossing', zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. 'In de praktijk staat het helaas niet altijd vast dat het om een lokale partij gaat en wordt kwaliteit niet altijd gecontroleerd.'

De advertentiebedrijven Leadle BV en Allfree BV, ook wel leadbedrijven genoemd, sluizen via hun websites klanten door naar een partij die de klus aanneemt. Daar moeten de leadbedrijven van de ACM duidelijk over zijn. Ook moeten ze vermelden wat een klus kost en welke voorwaarden er gelden. Als je een spoedbedrijf zoals een slotenmaker nodig hebt, dan kunnen tips op ConsuWijzer.nl je helpen om een betrouwbare te vinden, zegt de ACM.

Tienduizenden euro's 

Voldoen de bedrijven daar niet aan, dan moeten ze dwangsommen betalen tot een maximum van respectievelijk 37.000 euro en 89.000 euro. 'Sinds de aankondiging van de last onder dwangsom hebben zowel Leadle BV als Allfree BV al goede wijzigingen aan hun websites doorgevoerd', aldus de ACM.

De ACM pakte onbetrouwbare slotenmakers eerder dit jaar al op een andere manier aan. Zo verwijderde Google in overleg met de toezichthouder vanaf begin dit jaar de advertenties van de oplichters. Ook zijn websites van onbetrouwbare partijen weggehaald en heeft de ACM telefoonnummers laten blokkeren. Begin dit jaar besloot Google om geen advertenties meer te tonen als gebruikers op de term 'slotenmaker' zochten, omdat oplichters daar te vaak gebruik van maakten.

Achteraf torenhoge rekeningen

Radar Checkt! onthulde eerder al een schimmige wereld van slotenmakers die met spoed komen opdagen, je helpen om een deur te openen, en achteraf torenhoge rekeningen sturen. Sommige gedupeerden kregen een factuur van 600 tot wel 1100 euro onder de neus geduwd. 

Bron: ANP, ACM

Hoge schuldenlast problematisch voor ondernemers

De Nederlandse economie herstelt krachtig. Achter de klinkende macro-cijfers gaat echter een andere werkelijkheid schuil. Veel ondernemers die het zwaarst zijn getroffen door de coronamaatregelen van de overheid door corona kampen met problematische schulden. Ruim een vijfde van alle horecaondernemers (22 procent) geeft aan dat hun schuldenlast op dit moment problematisch is.

Ruim de helft van alle horecaondernemers (57 procent) geeft aan dat de schuldenlast hoger is dan voor corona. Ook in de cultuur, sport en recreatiesector geeft ruim veertig procent (43 procent) aan met een hogere schuldenlast te kampen dan voor corona. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de Conjunctuurenquête, uitgevoerd door MKB-Nederland, VNO-NCW, het CBS, de Kamer van Koophandel en het Economisch Instituut voor de bouw.

Uitstel van betaling

De laatste COEN-cijfers laten zien dat – ondanks dat de Nederlandse economie zich verrassend herstelt – er nog steeds veel onderliggende problematiek aanwezig is bij ondernemers in de zwaarst getroffen sectoren. Veel van hen hebben uitstel van betaling aangevraagd, met name over belastinggelden. Zo geeft ruim een derde van alle horecaondernemers (38 procent) aan uitstel van betaling te hebben aangevraagd bij de Belastingdienst. In de cultuur, sport en recreatiesector betreft dit een kwart van de ondervraagden (26 procent).

Hulp met schuldenafbouw

De cijfers onderstrepen nogmaals het belang dat er ook een oplossing moeten worden gevonden om ondernemers met een levensvatbare onderneming te helpen bij schuldenafbouw of -sanering. Eerder al pleitten MKB-Nederland en VNO-NCW voor een oplossing voor dit probleem, als onderdeel van een breder post-corona herstelplan.

Bron: MKB Nederland

Opnieuw fors minder huisuitzettingen bij woningcorporaties

Woningcorporaties besteden steeds meer aandacht aan het vroegtijdig signaleren van schuldenproblemen. De coronacrisis heeft de noodzaak hiertoe vergroot. Deze vroegtijdige aanpak vertaalt zich in duidelijke cijfers. Het aantal huisuitzettingen daalde in twee jaar tijd van 3.000 in 2018 naar 1.720 in 2020. Dit blijkt uit een enquête van Aedes onder haar leden.

Aedes ondertekende in maart vorig jaar, samen met maatschappelijke partners, een manifest om huisuitzettingen als gevolg van huurachterstanden te voorkomen. Huisuitzettingen vinden alleen bij uitzondering plaats. Bovendien wordt in samenwerking met zorginstanties altijd gekeken, of de huurder een alternatief onderdak heeft.

Onwillig

Verreweg de meeste corporaties (90 procent) nemen binnen een maand contact op met de huurder als een betaling achterwege blijft. Het overgrote deel gaat ook op huisbezoek. Dit blijkt de meest effectieve methode om huurbetalingen weer mogelijk te maken. Ondanks de coronacrisis daalde de totale huurachterstand. Wel zag 60 procent van de corporaties een stijging van het aantal betalingsregelingen.

Eén op de vijf corporaties moest vorig jaar toch tot huisuitzetting overgaan. Soms zijn huurders onbereikbaar of onwillig om samen naar een oplossing te zoeken. Bovendien is er vaak sprake van een combinatie met overlast of criminaliteit.

Nieuw vertrekpunt

Het aantal gerechtelijke vonnissen voor een huisuitzetting daalde van ongeveer 12.000 in 2018 naar 7.000 in 2020. Corporaties gebruiken een gerechtelijke uitspraak over het algemeen als vertrekpunt om opnieuw met de huurder in gesprek te gaan. In drie op de vier gevallen wordt een huisuitzetting dan alsnog voorkomen. Een kwart van de vonnissen leidt daadwerkelijk tot een huisuitzetting.

Toeslagenaffaire

Tot halverwege maart 2021 had 18 procent van de corporaties een verzoek ontvangen van een of meer mogelijke gedupeerden van de toeslagenaffaire. In de meeste gevallen hebben corporaties de incasso stopgezet of gepauzeerd. Daarnaast heeft 40 procent van de ondervraagde corporaties aanvullende maatregelingen genomen, zoals doorverwijzing naar de Belastingdienst of gemeente. Inmiddels heeft de overheid aangegeven dat zij de schulden van deze gedupeerden bij private organisaties (waaronder corporaties) zal overnemen.

Preventie van schulden

In de afgelopen jaren hebben corporaties veel stappen gezet om huurschulden op te lossen en maatwerk te leveren. Loopt de achterstand desondanks op, dan kan de corporatie hiervoor sinds 1 januari ook de gemeente inschakelen, dankzij een wijziging in de wet. De gemeente zal in die gevallen de huurder uitnodigen voor een gesprek om te zoeken naar een oplossing.

Aedes wijst er daarnaast erop dat voor de preventie van schulden meer zicht nodig is op de mogelijke oorzaken. Voldoende inkomen, meer ‘bemoeizorg’ en het wegnemen van schaamte kan geldzorgen voorkomen of vroegtijdig oplossen. Aan de enquête van Aedes werkten 150 corporaties mee. De resultaten zijn doorberekend voor de gehele corporatiesector.

Bron: Aedes

Woningeigenaren vinden niet altijd hulp bij betalingsproblemen

Hypotheekklanten met beginnende financiële problemen proberen die eerst zelf op te lossen of vertonen vermijdingsgedrag. Op het moment dat mensen hulp nodig hebben weten zij vaak niet goed waar ze terecht kunnen en welke hulp zij kunnen krijgen, blijkt uit Nibud-onderzoek.

Het Nibud heeft samen met de Universiteit Leiden in opdracht van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) onderzoek gedaan naar klantactivatie bij hypotheekklanten met beginnende financiële problemen. De onderzoekers zochten uit wat ervoor nodig is om hen in een eerder stadium te bewegen contact te zoeken met hun geldverstrekker, hypotheekadviseur of NHG om samen te kunnen zoeken naar mogelijke oplossingen.

Actief benaderen

Om deze mensen te helpen kunnen geldverstrekkers klanten zelf actief benaderen of klanten in staat stellen om zelf contact te zoeken wanneer ze financiële hulp kunnen gebruiken. Met name op dat laatste vlak valt er nog veel winst te behalen.

Als mensen wel weten waar ze terecht kunnen voor hulp, dan zijn er nog psychologische barrières, zoals schaamte. Ook angst voor negatieve consequenties zoals boetes en de ervaren mate van toegankelijkheid voorkomen dat mensen in een vroeg stadium contact opnemen.

Duidelijkheid

De resultaten van het onderzoek leiden tot de conclusie dat zowel geldverstrekkers als NHG nog een slag te slaan hebben wat betreft de informatievoorziening naar klanten toe. Op het moment dat het duidelijk is waar de klant heen kan met beginnende financiële problemen, dan kan dat ervoor zorgen dat de problemen eerder in beeld komen. Geldverstrekkers en NHG kunnen daarmee daadwerkelijk een steentje bijdragen aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters, een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Bron: NIBUD

Aantal faillissementen in april gedaald

Rechtbanken hebben in april 199 faillissementen uitgesproken. Dit zijn er 35 minder dan in maart en 227 minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Raad voor de rechtspraak. Vorige maand gingen 137 rechtspersonen (bedrijven/organisaties) en 62 natuurlijke personen (individuen) failliet.

Sinds mei 2020 daalt het aantal faillissementen scherp. De oorzaak van het lage aantal faillissementen is niet onderzocht, maar het lage aantal is met de coronacrisis in het achterhoofd opvallend te noemen.
 

In de Algemene regeling zaaksbehandeling Rechtspraak is (onder 2.3) aangegeven dat de rechter bij de inhoudelijke beoordeling van een faillissementsaanvraag naar alle relevante omstandigheden zal kijken, waaronder ook de coronacrisis en de daarmee samenhangende (economische) situatie. Dit leidt er toe dat rechters op dit moment ondernemingen die in de kern gezond zijn, niet snel failliet zullen laten gaan. Mogelijk spelen ook de steunmaatregelen van de overheid een rol bij het lage aantal faillissementen.

Hoe verloopt een faillissement?

Als een bedrijf of persoon rekeningen niet meer betaalt, kan een faillissement worden uitgesproken door de rechtbank. Dit gebeurt duizenden keren per jaar. Als een bedrijf of persoon failliet wordt verklaard, benoemt de rechtbank een curator. De curator onderzoekt of een doorstart mogelijk is, beheert en verkoopt zo nodig de bezittingen van de failliete boedel. De curator zorgt er vervolgens voor dat, binnen wettelijke regelingen, aan de schuldeisers kan worden uitgekeerd of dat een burger kan worden toegelaten tot een wettelijke schuldsanering.

Open data

De faillissementscijfers worden maandelijks gepubliceerd en zijn ook beschikbaar als open data. Daarnaast worden alle uitgesproken faillissementen opgenomen in het openbare Centraal Insolventieregister.

Meer informatie: Faillissementscijfers

Duizenden huurders kunnen zelf huurverlaging aanvragen

Huurders die in 2020 en 2021 minder inkomsten kregen, kunnen dit jaar huurverlaging aanvragen bij hun woningcorporatie. Deze huurders zijn bijvoorbeeld door de coronacrisis of door andere omstandigheden inkomsten kwijtgeraakt. De verlaging geldt ook voor huurders met een lager inkomen in 2019. Deze groep heeft automatisch huurverlaging gekregen van de woningcorporatie op basis van inkomensgegevens van de Belastingdienst.

In totaal komen ongeveer 260.000 huurders die een sociale huurwoning huren bij woningcorporaties in aanmerking voor deze huurverlaging. De speciale regeling voor huurverlaging geldt alleen in 2021. Om zoveel mogelijk huurders te wijzen op deze regeling, starten overheden, belangenorganisaties en corporaties gezamenlijk een informatiecampagne.

Hoe vraag je de huurverlaging aan?

Woningcorporaties geven op hun websites informatie over hoe huurders de huurverlaging kunnen aanvragen. Op rijksoverheid.nl/huurverlaging2021 kunnen huurders snel checken of ze ervoor in aanmerking komen. Dit hangt namelijk af van het gezamenlijk inkomen van de bewoners en de huurprijs:

  • Huishoudens van één of meer personen: huur kan verlaagd worden als deze boven de  633,25 euro ligt (prijspeil 2021);
  • Huishoudens van drie of meer personen: huur kan verlaagd worden als deze boven 678,66 euro ligt (prijspeil 2021).

Het gezamenlijk inkomen moet op het moment van de aanvraag zes maanden onder de inkomensgrens liggen.

Belangrijk is dat huurders ook de gevolgen van de huurverlaging checken op hun huurtoeslag én hun nieuwe huurprijs doorgeven aan de Belastingdienst/Toeslagen. Een deel krijgt minder of juist meer toeslag, afhankelijk van de hoogte van de huur en het (gedaalde) inkomen. Ook krijgt een groep huurders voor het eerst recht op huurtoeslag, door de nieuwe huurprijs.

Betaalbaar wonen

De speciale regeling vormt onderdeel van de maatregelen die het kabinet heeft genomen om de betaalbaarheid van wonen te vergroten, zeker voor kwetsbare groepen. De huren worden met deze maatregel in totaal met ongeveer 160 miljoen euro verlaagd. Huishoudens die in aanmerking komen voor deze regeling besparen gemiddeld €40 euro aan huurlasten. Het kabinet komt woningcorporaties tegemoet voor de huurverlaging via een verlaging van de verhuurderheffing.

Bron: Rijksoverheid

Contactgegevens

KLANT incasso & debiteurenbeheer

    Postbus 9017
       3301 AA Dordrecht

      078-8432241

    info@klantincasso.nl

    KvK-nr 65030885
    BTW-id: NL002025702B02

    www.klantincasso.nl

Social media

 

logo facebook

twitter logo

logo linkedin